Prelekcje
„Strategiczny Plan Działań w zakresie Edukacji Ekologicznej”
Godzina 9:20- 9:40
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowuje dokument wyznaczający kierunki edukacji klimatyczno-środowiskowej na najbliższe lata. Edukacja ekologiczna powinna być skierowana nie tylko do dzieci i młodzieży, ale przede wszystkim do dorosłych, zwłaszcza decydentów wpływających na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę.
Edukacja klimatyczno-środowiskowa musi obejmować działania formalne, nieformalne i pozaformalne. Powinna opierać się na nowoczesnych metodach nauczania oraz współpracy z szerokim gronem interesariuszy: administracją rządową i samorządową, instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, zarządcami obszarów cennych przyrodniczo, mediami, organizacjami pozarządowymi i społecznościami lokalnymi.
„Pozaformalna edukacja klimatyczna prosto z urzędu” - czyli jak to robią doradczynie
Godzina 9:40-10:00
Doradczynie ds. klimatu i środowiska z Krakowa to zespół pełen pasji, energii i pomysłów na edukację klimatyczną, która wychodzi poza schematy. Organizują konferencje - takie jak ta, warsztaty, szkolenia, prelekcje, konkursy, spacery edukacyjne i wydarzenia miejskie, angażując mieszkańców w każdym wieku, od przedszkolaków po seniorów. Ich celem jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także inspirowanie do działań na rzecz ochrony klimatu.
Podczas tej prelekcji poznasz konkretne przykłady ich działań, od klimatycznych spacerów po Ogrodzie Botanicznym, przez warsztaty z wykorzystaniem gier edukacyjnych, po współpracę z nauczycielami i organizacjami pozarządowymi. Dowiesz się, jak łączą wiedzę z kreatywnością, angażując społeczności lokalne w proces edukacji klimatycznej.
„Między strachem a nadzieją – młodzi i ich emocje w obliczu zmian klimatu”
Godzina 10:00-10:15
Zmiany klimatu to nie tylko statystyki i prognozy, to również emocje, które codziennie przeżywają młodzi ludzie. Coraz więcej młodych osób odczuwa niepokój o swoją przyszłość, a niekiedy bezradność wobec ogromu wyzwań, które niesie kryzys klimatyczny. W ich emocjonalnym spektrum mieszają się złość, smutek, poczucie winy, a przede wszystkim silny lęk klimatyczny, który nie tylko budzi niepokój, ale może prowadzić do realnych problemów ze zdrowiem psychicznym.
Jak te emocje wpływają na codzienne życie ludzi, dlaczego szczególnie osoby pracujące z klimatem oraz młodzież są na nie narażone oraz jak ważne jest, aby specjaliści zdrowia psychicznego włączyli w swoją pracę kwestie klimatyczne. Jak tworzyć już na poziomie społeczności szkolnych skuteczne narzędzia wsparcia, które pomogą młodym ludziom radzić sobie z tym trudnym bagażem emocji.
To spotkanie o tym, jak dostrzegać i rozumieć emocje młodych ludzi stojących w obliczu globalnych wyzwań, ale też o tym, jak razem budować nadzieję i działać dla lepszej przyszłości.
„Szkoła jako żywe laboratorium – podsumowanie projektu pn. Szkolne klimaty. Kraków 2025"
Godzina 10:15-10:35
Odkryliśmy tajemnice krakowskich szkół i otworzyliśmy okna do rozmowy o sprawczości.
Czy szkoła może być doświadczeniem edukacyjnym, które daje młodym poczucie sprawczości w świecie pełnym kryzysów? W krakowskich szkołach weszliśmy z czujnikami do klas i odkryliśmy tajemnice powietrza, którym oddychają uczniowie. Zmierzyliśmy poziomy CO₂, ale w rzeczywistości mierzyliśmy coś znacznie ważniejszego: gotowość do zmiany i oddechu pełnego nadziei. Opowiem, jak od zaduchu w klasie można przejść do rozmowy o sprawczości, klimacie i trosce o wspólną przyszłość i dlaczego właśnie od takich doświadczeń edukacyjnych warto zaczynać edukację klimatyczną.
„Nowa edycja programów edukacyjnych Fundacji BOŚ”
Godzina 10:35-10:45
Fundacja Banku Ochrony Środowiska od ponad dekady wspiera edukację ekologiczną i zdrowotną w Polsce. Prowadzi nowoczesne programy skierowane do szkół, placówek oświatowych oraz nauczycieli, wpływając na lokalny samorząd terytorialny, promując zrównoważony rozwój, ochronę środowiska i zdrowy styl życia. Jej działania kształtują postawy proekologiczne wśród dzieci, młodzieży i lokalnych społeczności.
Podczas prelekcji pt. „Nowa edycja programów edukacyjnych Fundacji BOŚ” zaprezentowane zostaną flagowe inicjatywy fundacji: „Tradycyjny sad”, „Postaw na słońce”, „Zdrowo jem, więcej wiem” oraz „Akademia Fundacji BOŚ”. Spotkanie będzie okazją do zapoznania się z aktualnymi możliwościami współpracy i wdrażania edukacji klimatycznej w praktyce — z korzyścią dla uczniów, szkół i środowiska.
„Ile waży chmura? Czyli o cyfrowym śladzie węglowym”
Godzina 11:15-11:45
Cyfrowe życie miało być ekologiczne: bez papieru, bez transportu, bez strat. Tymczasem każda wiadomość, zdjęcie w chmurze czy godzinny maraton serialowy zostawia po sobie realny ślad węglowy.
Podczas wykładu uczestnicy odkryją, ile energii naprawdę kosztuje nas codzienne korzystanie z Internetu i jakie są środowiskowe skutki funkcjonowania centrów danych, sztucznej inteligencji czy platform streamingowych. To także spojrzenie na to, jak cyfrowy świat wpływa na nasze zdrowie psychiczne, uwagę i emocje.
Wykład pomoże nauczycielom przekazywać uczniom trudne treści z pogranicza technologii, psychologii i ekologii w sposób angażujący i bliski codziennemu doświadczeniu młodych ludzi. Bo świadome korzystanie z technologii to jedna z najważniejszych kompetencji XXI wieku – nie tylko dla klimatu, ale też dla nas samych.
,,Gdzie jest dobry klimat?" – przyroda jako nauczycielka; metody i inspiracje z Symbiozy
Godzina 11:45-12:15
Podczas prezentacji zostaną przedstawione konkretne działania edukacyjne Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza” Zarządu Zieleni Miejskiej skupione na budowaniu więzi z przyrodą. Omówione będą różnorodne formy zajęć, takie jak warsztaty ekologiczno-przyrodnicze, spacery leśne, gry terenowe oraz wystawy interaktywne, techniki aktywizujące, które sprzyjają głębszemu zrozumieniu procesów przyrodniczych. Celem prelekcji będą: inspiracja do działań edukacyjnych, stworzenie przestrzeni do dzielenia się pomysłami i metodami pracy z uczestnikami konferencji oraz promocja działań proekologicznych, czyli zachęcenie do podejmowania inicjatyw na rzecz ochrony środowiska w lokalnych społecznościach.
To wspólna refleksja nad tym, jak budować „dobry klimat” w edukacji ekologicznej.
„Poza schematami i poza klasą. Lasoterapia, czyli edukacja klimatyczna w rytmie natury”
Godzina 12:15-12:45
Jak wykorzystać metodę kąpieli leśnych w edukacji?
Wykład stanowi zaproszenie do spotkania z metodą shinrin-yoku, czyli japońską sztuką kąpieli leśnych. Opowie o tym, jak wygląda praktyka leśnej uważności, dlaczego działa (również naukowo!) i jak wykorzystać ją w edukacji szkolnej i pozalekcyjnej. Pokaże też, gdzie szukać inspiracji do zajęć, w których las staje się sojusznikiem w budowaniu odporności psychicznej i świadomości ekologicznej. Będzie o zmysłach, emocjach i prawdziwej relacji z naturą.
„Na straganie w dzień targowy - synestetyczne odniesienia muzyczne w edukacji klimatycznej”- klimatycznie & interaktywnie”
Godzina 12:45 - 13:00
Czy marchewka to tylko smak na talerzu? Czy por można jedynie pokroić do zupy, a cukinię usmażyć na patelni? Zdecydowanie nie! Wyobraź sobie, że warzywa stają się instrumentami, a każdy ich dźwięk to zaproszenie do odkrywania muzyki natury. Dla nauczyciela muzyki z Częstochowy to prawdziwa pestka — dosłownie! Bo nawet pestki mają w sobie rytm, który można włączyć do orkiestry. Podczas tej niezwykłej prelekcji otworzymy przed Tobą świat, gdzie warzywa przestają być tylko jedzeniem — stają się twórczym i ekologicznym materiałem do recyklingu dźwięków. Zanurzymy się w szkolnej „fabryce” instrumentów warzywnych, gdzie natura łączy się z muzyką, a każdy dźwięk opowiada swoją historię. Poznamy fascynujące zjawisko synestezji — magiczne przeplatanie się zmysłów, które w edukacji klimatycznej otwiera drzwi do głębszego, polisensorycznego doświadczania muzyki i świata. Usłyszymy ekologiczne inspiracje „Pana od muzyki”, który pokazuje, jak artystyczna wizja może zmieniać edukację i nasze podejście do natury. Zaczniemy na tętniącym życiem straganie pełnym barw i zapachów, by wspólnie wyruszyć do szkolnego amfiteatru w Częstochowie, miejsca, gdzie warzywna symfonia ożywa i inspiruje do działania.
„Moc małych kroków - kropla drąży skałę”
Godzina 13:00 - 13:30
„Najtrudniejszy pierwszy krok”, ale każdy, kto zmierza ku naprawie i ulepszeniu świata, niesie w sobie ogromną moc. To może być zaledwie kropla w morzu, ale pamiętajmy, nawet kropla drąży skałę. W codziennym trudzie edukacyjnych wyzwań ta siła ma znaczenie. W swojej prelekcji nauczycielka klasy integracyjnej pokaże, jak z pasją i determinacją angażować uczniów o różnorodnych potrzebach rozwojowych, odkrywając ich potencjał i łącząc go z ekologiczną odpowiedzialnością. Przez projektowe, interdyscyplinarne i lokalne działania, które zdobyły uznanie w konkursach wojewódzkich i ogólnopolskich, udowodni, że każdy, nawet najmniejszy krok, może prowadzić do wielkich zmian.
To opowieść o sile małych kroków, sprawczości i aktywizacji, inspiracja dla każdego, kto chce pokazać, że mimo wyzwań można z sukcesem angażować młodych ludzi, także tych z różnymi dysfunkcjami, w budowanie lepszego jutra. Ta prelekcja to inspirujące świadectwo, że zielona edukacja przyszłości jest możliwa tu i teraz, w tradycyjnej szkole, z różnorodną młodzieżą, która dzięki aktywizacji i zaangażowaniu nauczyciela może stać się prawdziwą siłą napędową zmian.
Zainteresowanych wzięciem udziału konferencji zapraszamy do rejestracji poprzez wypełnienie poniższego formularza.